Artykuł
Główne cele Placówki Organizacyjno – Wychowawczej:
- zapewnienie opieki dziecku pozbawionemu częściowo lub całkowicie opieki rodziców, do czasu jego powrotu do rodziny, zakwalifikowania do innej formy opieki lub usamodzielnienia,
- sporządzenie diagnozy stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka oraz ustalenie wskazań do dalszej pracy z dzieckiem i jego rodziną.
Opieka pedagoga obejmuje:
zajęcia w gabinecie pedagoga wyposażonym w odpowiedni sprzęt i niezbędne pomoce dydaktyczne,
prowadzenie zajęć specjalistycznych w szczególności mając na uwadze opóźnienia pedagogiczne wychowanków
analizuje zasadność pobytu dziecka w placówce podejmując jednocześnie starania zmierzające do powrotu dziecka do domu rodzinnego lub umieszczenia go w rodzinie zastępczej lub innej formie opieki,
organizuje działania zmierzające do sporządzenia diagnozy dziecka i rodziny dotyczące zdrowia, rozwoju umysłowego,stanu emocjonalnego i związków rodzinnych,
uczestniczy w opracowaniu indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną
Opieka psychologa obejmuje:
a) zajęcia w gabinecie psychologa wyposażonym w odpowiedni sprzęt i niezbędne pomoce dydaktyczne,
b) przeprowadzanie badań psychologicznych służących poznaniu każdego wychowanka,
c) opracowywanie diagnozy stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka,
d) tworzenie opinii dotyczących wychowanków,
e) ukierunkowywanie obserwacji prowadzonej przez wychowawców,
f) analiza dokumentacji wychowanków i ich kart pobytu w placówce,
g) udzielanie wychowankom pomocy w rozwiązywaniu ich problemów,
h) prowadzenie zajęć specjalistycznych z wychowankami w zależności od potrzeb i możliwości, w wymiarze nie przekraczającym połowy wymiaru czasu pracy,
i) udzielanie pomocy psychologicznej rodzicom lub opiekunom wychowanków,
j) udział w pracach zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.